Младите хора и застраховките: защо сигурността е по-важна от цената

Време за четене: 5 мин

Сподели:

Как младите хора в Европа възприемат рисковете, застраховките и какви са техните нужди? Това е въпрос, който засяга не само сектора на застраховането, но и обществото като цяло.

Изследване на Vienna Insurance Group (VIG)*, проведено сред европейци на възраст от 18 до 29 години, разкрива, че младите са по-склонни да поемат рискове и са по-малко загрижени за негативните последици. Те искат да живеят, а не да прекарват времето си в претегляне на нещата.

80% от анкетираните млади хора имат много слабо осъзнаване на рисковете, засегнати в проучването, или изобщо не ги отчитат. Наред с това резултатите от проучването показват, че 80% от младежите на възраст между 18 и 29 години се определят като имащи ниска до средна финансова грамотност.

70% от хората на възраст между 30 и 65 години също смятат, че имат ниска до средна финансова грамотност, което подсказва, че тя не е възрастов проблем, а по-скоро въпрос на образование. Финансовата грамотност и умението за оценяване на риска трябва да бъдат част от основната учебна програма в образователните институции. VIG вече е започнала да работи по проекти за споделяне на знания и образование с училища и университети и насърчава дейности в рамките на компаниите от Групата на VIG за повишаване на разбирането за рисковете. 

Като цяло, на младите хора им липсва опит в справянето с рискове и по природа са по-малко предпазливи. В резултат на това те на практика не допускат, че нещо лошо може да им се случи и са много по-склонни да вярват, че ще имат късмет. Например, 61% от участниците в проучването са съгласни с твърдението: „Аз съм внимателен и се опитвам да се предпазя от рискове“.

Проучването показва, че младите хора са засегнати в много по-голяма степен от по-възрастните, когато се сблъскат с рискове. Те смятат себе си за далеч по-малко способни да се справят, когато възникне рискова ситуация като заболяване, инцидент или злополука и посочват с относително еднаква тежест ред причини защо не предприемат нищо, за да ограничат потенциалната финансова загуба в случай на непредвидена ситуация за здравето или трудоспособността им.

Всъщност отлагането на конкретни стъпки за намиране на практично решение, като например сключване на застраховка, не рядко се дължи на това, че запитаните млади хора нямат знанията, от които се нуждаят, за да планират и да се подготвят за бъдещето и това ги прави по-нерешителни. Данните обаче показват, че те са склонни да опитат да променят ситуацията – над половината от анкетираните са изразили интерес да получат съвет какви предпазни мерки могат да предприемат, за да ограничат рисковете за себе си и близките си.

Друго скорошно проучване** сред младежи между 19 и 34 г.на Insurance Europe и Европейския младежки парламент дава още ценни отговори какво мислят младите хора за застраховането.

Сигурността е на първо място

Когато мислят за застраховка, младите хора най-често свързват понятието със „сигурност“ и „защита“. Финансовият аспект е важен, но водеща остава потребността от спокойствие и увереност пред лицето на неочаквани рискове. За тях застраховането не е просто влагане на средства, а гаранция за стабилност.

 

Какво ценят младите при избора на застраховка?

Резултатите от изследването в този аспект очертават ясни приоритети:

    1. Ниво на защита и покритие (71%) – младите търсят надеждност.
    2. Цена (66%) – достъпността е ключова, но не за сметка на качеството.
    3. Репутация на застрахователя (47%) – доверието в марката е реален фактор.

Интересно е, че 82% от младите хора са готови да платят повече за по-добро покритие и допълнителни ползи. Това е ясен сигнал, че качеството има стойност и младите клиенти не търсят само най-евтината оферта.

 

Какво застраховат младите?

Най-важният приоритет е здравето. Мнозинството от анкетираните (94%) поставя на първо място застраховките, свързани със здравето, риска от инциденти, временна или трайна неработоспособност. Следват застраховането на дом и лични вещи с 59%, като за бъдещoто пенсиониране приоритетно спестяват 46% от участниците в проучването.

 

Финансова грамотност – къде са пропуските?

Когато става въпрос за инвестиране, 73% от младите хора не са съгласни с идеята, че инвестирането на малки суми не си струва. Това показва, че повечето от тях разбират как дори скромни, но последователни инвестиции могат да донесат значителни ползи с течение на времето.

Въпреки добрите разбирания обаче, над 80% от младите на възраст между 19 и 34 г. споделят, че не са получили достатъчно финансова и застрахователна грамотност в училище. Този извод кореспондира с резултатите от проучването на VIG и е още едно потвърждение за важността на знанията за финансите, застраховането и осигуряването, които придобити навреме, могат да помогнат да се вземат информирани решения за финансовото и дългосрочно планиране за бъдещето.

Достъп и опит с ползването на застрахователни услуги

Младите хора са отворени към различни канали на комуникация със застрахователи – почти поравно анкетираните предпочитат лична среща (34%), онлайн обслужване (32%) или комбинация от двете (34%). Това подчертава нуждата секторът да предлага комуникация през разнообразие от канали, които дават свобода на клиента.

Още един аргумент в полза на това защо е важно да знаем повече каква защита могат да предложат застраховките, дават също и мнозинството от анкетиранитев проучването на Insurance Europe и Европейския младежки парламент (79%), които смятат, че застрахователните компании могат да допринесат за повишаване на информираността за рисковете и тяхната превенция, както и да насърчават отговорното поведение.

Какво означава това за младите хора и застраховките в България?

Застраховането не е просто формалност – то е инструмент за защита, за спокойствие и за по-добро бъдеще. А младите хора вече ясно заявяват, че сигурността е тяхната най-голяма ценност. Именно затова и в „Булстрад Живот“ предлагаме разнообразие от застраховки, подходящи за различните житейски етапи.

 

*Данните са от представително проучване на Vienna Insurance Group, проведено през 2023 година, обхаващащо лица между 18 и 29 години в Австрия, България, Чехия, Хърватска, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия и Словакия за това как възприемат най-често срещаните рискове в ежедневния живот, вероятността тези рискове да се случат, потенциалното им въздействие и предприетите мерки за адресиране на тези рискове. Информация за проучването може да откриеш тук: https://group.vig/media/cq3f1mlm/slides_survey_risk_literacy_young-people.pdf

**Проучването на Insurance Europe и Младежкия Европейски парламент за това какво наистина мислят младите хора за застраховането е направено в 33 европейски държави сред младежи на възраст от 19 до 34 години в периода ноември 2024 – април 2025 г.

Сподели:

Още Статии

30-05-2025

Застраховката „Живот“ – инвестиция в бъдещето на цялото семейство

Застраховките „Живот“ не са просто форма на застрахователна защита за един човек, те са дългосрочна инвестиция в сигурността и стабилността на цялото семейство. Какво представляват тези застрахователни продукти вижте в блога на Булстрад Живот.

Прочети повече